Sprzęgła oraz ich typy.

Sprzęgło jest obecnie użytkowane w budowie maszyn jako jedno z najbardziej klasycznych i powszechnych urządzeń. Zdecydowanie najważniejsze jego zadanie, to kontrola procesów łączenia wałów, które będzie umożliwiać przekazywanie momentu obrotowego o zróżnicowanej wartości. Z ich pomocą dochodzi do łączenia dwojga wałów osadzonych niezależnie obrotowo – czynnego i biernego.
W zasadzie, sprzęgło absolutnie nie jest elementem o skomplikowanej budowie. Składa się ono z dwóch członów, z których jeden nazywa się elementem napędzającym (lub czynnym), drugi z kolei napędzanym (choć znany jest też jako człon bierny). Człon czynny w sprzęgle jest instalowany na wale napędzającym, a jego bierna część – na wale który jest napędzany.
Będzie zdecydowanie łatwo domyślić się, że również sprzęgła, podobnie, jak i szereg innych elementów konstrukcyjnych, nie stanowią monolitów, a o ich zastosowaniu przesądzał będzie przede wszystkim to, z jakiego rodzaju rozwiązaniem będziemy mogli się zetknąć. Będziemy mogli wyróżnić przy tym przynajmniej kilka podziałów sprzęgieł, przez co wybór tego najbardziej przydatnego i optymalnego jest znacznie mniej skomplikowanym procesem niż mogłoby się to nam początkowo wydawać.

Pierwszy z podziałów, będzie się opierać na połączeniu członów, w związku z tym mamy sprzęgła nierozłączne i rozłączne. Kierunek przekazywania mocy – następne kryterium – mamy zatem modele dwu, jak też i hard-met.pl/pl/13/tasmy-transportujace-pcv-i-pu taśmy transportowe. Poza tym, dosyć często stosowany jest podział na podstawie prędkości obrotowej modelu sprzęgła – przymusowe i poślizgowe. Wypada mieć na uwadze to, że ta ostatnia grupa jest dosyć liczna i trzeba wspomnieć podział na masę pomniejszych kategorii.
Jedną z najciekawszych kategorii sprzęgieł są sprzęgła jednokierunkowe, na które warto spojrzeć uważniej już choćby ze względu na to, że charakteryzują się wielością zastosowań. Laicy z reguły znają zastosowanie sprzęgła w pojazdach samochodowych, czyli te nazywane sprzęgłami wolnego biegu – to rzeczywiście chyba najbardziej powszechny i najbardziej znany niewtajemniczonym osobom model sprzęgła, z którym możemy spotkać się. Ze sprzęgłami tego typu będziemy mieli jednak zetknięcie również w napędach wentylatorów oraz dmuchaw, na dodatek również w silnikach spalinowych oraz turbinach gazowych o różnej mocy.
W zasadzie, w zależności od ich przeznaczenia sprzęgła jednokierunkowe będą wyróżniać się nie tylko odmienną od siebie konstrukcja, ale i zróżnicowanymi wymiarami. Ich najbardziej rozpowszechnione typy to sprzęgła igiełkowe, kulkowe, wałeczkowe oraz wałeczkowo-kulkowe, producenci starają się jednak sprostać oczekiwaniom nawet tych klientów, którzy oczekują rozwiązań zdecydowanie odbiegających od standardów.